نویسنده خوب کتاب خوب

— ابی ومبگ Abby Wambach ——–

ابی ومبگ

ستارۀ فوتبال آمریکا، مری ابیگیل ومبک Abby Wambach، در سال 1980 در نیویورک چشم به جهان گشود. در سال 2012عنوان بهترین بازیکن زن جهان را به خود اختصاص داد، به عنوان مهاجم و با 183 گل، رکورد بیشترین تعداد گل در بازی‌های ملی و بین المللی در ورزش فوتبال  در بین زنان و مردان در تاریخ جهان را داراست. او برندۀ دو مدال طلای المپیک و دارندۀ 1 مدال قهرمانی جام جهانی است. ابی ومبک به دلیل استعداد باورناپذیرش به عنوان یک بازیکن فوتبال به یک قهرمان تبدیل شد. ابی ومبک که یکی از اعضای تالار مشاهیر ملی فوتبال آمریکاست در سال 2015 جزو لیست 100 نفر از با نفوذترین افراد جهان به انتخاب مجلۀ تایم شناخته شده است. و تنها زنی است که آسوشیتدپرس به او عنوان بازیکن سال را داده است. ابی در سال 2015 به کار حرفه‌ای‌اش در فوتبال خاتمه داد. وی درسال 2016 اتوبیوگرافی خود را منتشر کرد که در لیست پرفروش ترین کتاب‌های روزنامۀ نیویورک تایمز قرار گرفت. کتاب بازگشت گرگ ها دومین کتاب پرفروش او پس از بازنشستگی‌ است.

ابی اجازه نداده است کلیشه‌ها و ناممکن‌ها او را تعریف کنند و برای رسیدن به رؤیاهایش پرچم رهبری خویش را به دست گرفته و مسیرخود را ساخته است او باور دارد که راه و روشش می تواند مورد استفادۀ همۀ زنان قرار بگیرد. این کتاب تجربه‌ها و یافته‌های او را به ما باز می‌نمایاند.

او یک فعال برابری خواهی و در برگیرندگی است. ابی بنیان‌گذار ولف پک اندیور است که انقلابی درتوسعۀ رهبری برای زنان در محیط کار و فراتر از آن ایجاد کرده است. ابی با همسر و فرزندانش در فلوریدا زندگی می کند.

ابی، در جایگاه کاپیتانی تیم قهرمان جام جهانی زنان در سال 2015، فرهنگی  نه تنها سرشار از برتری که از افتخار، تعهد، مقاومت و خواهرانگی ایجاد کرد. او کمک کرد گروهی از زنان منفرد را به یکی از موفق ترین، قدرتمندترین و متحد ترین گله‌گرگ تاریخ/همۀ زمانها تبدیل کند.

ابی ومبک موفق شده است دنیای ورزش را که همه جا با تبعیض(جنسیتی) در آمیخته است (حتی در کشوری مانند آمریکا سرمایه گذاری در ورزش زنان بسیار کمتر از حوزۀ مردان است.)اثر بگذارد و آن را به جایی عادلانه‌تر برای زنان تبدیل کند.

او ضمن تحلیل و بررسی قوانین نخ نمای حاکم بر دنیای زنان، هشت قانون جدید عرضه می‌کند که پیروی از آنها دنیای بهتری را به همگان و نیز به هر فرد نوید می‌دهد. پیروی از این هشت قانون جمع را قوی و استعدادهای فردی را شکوفا می کند.

در جامعۀ ما که هنوز قصه‌های شنل قرمزی و زیبای خفته در گوش دخترانش طنین انداز است، انتظارات اجتماعی کیستی ما، نقش ما و رفتار ما را از پیش تعیین می کند، برای موفقیت خود را ملزم به رقابت با دیگران می‌دانیم، موفقیت دیگران را مانعی برای موفقیت خود می‌دانیم و همچنین کار گروهی و حرکت جمعی را نیاموخته‌ایم کتاب بازگشت گرگها اثری به جا و مناسب است تا به ارزش کار جمعی و تیمی، جسارت به خرج دادن و رهبری کردن و تلاش برای تغییر قوانین ناعادلانه پی ببریم.

تجربه‌های ابی در این کتاب برای هرکسی اعم از زن و مرد که مایل است جامعه و دنیای خود را جای بهتری برای زیستن کند، خواندنی و آموختنی است. همۀ ما می توانیم د رنوع خود یک ابی ومبک باشیم!

فرح رادنژاد بهار 1399

Tags: , , ,